Hoe verleg je als pedagogisch coach de focus van het team naar wat werkt?

25 oktober 2023 | Pedagogisch coach | inspiratie dag

In onze vorige blog kun je lezen over hoe je een positief ontwikkelgesprek kunt starten met een inspirerende werkvorm als basis om pedagogisch medewerkers te helpen groeien binnen hun functie en het team. In deze blog bespreken we hoe je als pedagogisch coach waardevolle inzichten kunt verkrijgen door positief onderzoek in je team toe te passen.

Ben je benieuwd naar praktische tips om aan de slag te gaan met positief onderzoek in jouw team van pedagogisch medewerkers en wil je interessante werkvormen ervaren en oefenen met leuke vakcollega’s? Dan nodigen we je uit op onze volgende inspiratie dag.

pedagogisch coach

Praktijkvoorbeeld team coaching van pedagogisch coach

Een recent voorbeeld betreft een pedagogisch coach die vertelde over een team waar zij bijeenkomsten voor organiseert. De pedagogisch medewerkers hadden aangegeven dat er sprake was van een negatieve groepsdynamiek binnen een BSO-groep. Het team zocht naar manieren om hiermee om te gaan. Bij de eerste bijeenkomst werd vooral geklaagd: overmatige drukte door het aantal jongens in de groep, grotere groepen waardoor ze zich constant bezig moesten houden met discipline, en een nieuwe leidinggevende die minder aanwezig was dan haar voorganger. Deze zaken konden niet direct worden veranderd.

Om het perspectief te veranderen, vroeg de coach hoe een ideale BSO-middag eruit zou zien voor de medewerkers. Dit leidde tot de wens van meer individuele aandacht voor kinderen en meer activiteiten met hen. Vervolgens vroeg de coach hoe ze momenteel activiteiten inzetten. Het bleek dat er één vrijblijvende, grote activiteit per middag werd aangeboden, zoals het maken van een eigen stripboek of theatervoorstelling. Niet alle kinderen deden hieraan mee. Toen werd gevraagd naar een moment waarop de meeste kinderen wel deelnamen aan activiteiten, merkten ze op dat dit gebeurde toen ze eerder kleinere, ontwikkelingsgerichte activiteiten aanboden, vaak gekoppeld aan eetmomenten. Het team concludeerde dat creativiteit hun kracht was. De vraag was hoe ze deze creativiteit konden inzetten om ontwikkelingsgerichte activiteiten aan te bieden aan alle kinderen, terwijl ze tegelijkertijd individuele aandacht gaven.

Het team brainstormde over oplossingen, wat een positieve energie genereerde en de klachten vrijwel liet verdwijnen. Dit proces werd vervolgens toegepast in de praktijk.

Waarom is deze werkvorm zo effectief voor een pedagogisch coach?

Dit praktijkvoorbeeld illustreert hoe positieve vragen kunnen leiden tot verandering van perspectief. Ze geven ruimte aan het probleem en richten zich vervolgens op de gewenste ervaring. Dit stelt medewerkers in staat om positieve momenten te herinneren en hun vermogen te zien om daadwerkelijk verandering teweeg te brengen.

Of het gesprek nu gaat over problemen of positieve wensen, positieve vragen kunnen je helpen om het thema van pedagogisch medewerkers te verduidelijken.

Wil je concrete handvaten om vanuit positief onderzoek aan de slag te gaan met je team? Schrijf je dan snel in voor de inspiratie dag.