Informatie Opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker

Beste praktijkbegeleider,

Onlangs is een van onze studenten gestart met de stage (bpv).

Deze informatiepagina is bedoeld om de informatie kort en helder over te brengen. Op deze pagina staat kort aangegeven hoe de opleiding is vormgegeven.

De beoordelingen van de opdrachten wordt toegelicht en wat wij hierin van u als praktijkbegeleider verwachten.

Aangezien de opdrachten in de studiemodule zijn opgenomen en daarin ook alle beoordelingen worden vastgelegd volgt op de laatste pagina een korte uitleg omtrent het gebruik van de studiemodule.

De opleiding 

Variva verzorgt de opleidingen Pedagogisch Medewerker Kinderopvang, Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker of Onderwijsassistent verkort, in deeltijd, in één jaar. De student volgt één avond per week les. Normaliter betreft dit klassikaal onderwijs maar nu i.v.m. de Coronamaatregelen ook via Zoom (digitale lessen).

Ook worden extra avonden ondersteunende lessen Nederlands, Engels en rekenvaardigheid verzorgd. Nederlands en rekenvaardigheid wordt in de opleiding geëxamineerd. Voor niveau 4 wordt ook Engels geëxamineerd.

Tijdens de les staat de bpv-opdracht centraal. Dit is een opdracht die de student in de praktijk (bpv) uitvoert. In totaal zijn er 14 bpv-opdrachten en deze worden aangevuld met 5 SLB-opdrachten (reflectieopdrachten).

BPV-opdrachten

De uitvoering van de opdracht wordt beoordeeld door de praktijkbegeleider. U beoordeelt dus hoe de uitvoering van de opdracht in de praktijk is verlopen in de studiemodule. De docent van Variva beoordeelt het verslag dat de student van de opdracht maakt. Dat hoeft u dus NIET te doen. In de studiemodule geeft u aan of de student aan de uitvoering van de opdracht heeft voldaan. Op de volgende pagina wordt dit toegelicht.

Examens

De opleiding bestaat uit 6 praktijkexamens (voor niveau 3 pedagogisch medewerker kinderopvang zijn er 5 examens). Dit zijn examens (opdrachten) die eveneens in de praktijk worden uitgevoerd en die in de praktijk worden beoordeeld. Ook hier vragen wij het gedrag te beoordelen, echter deze beoordeling kan niet worden gedaan door de praktijkbegeleider. In de bpv dient dus ook een persoon aanwezig te zijn om de praktijkexamens van de student te beoordelen.

Op het moment dat bekend is wie de praktijk-examinator is neemt de Variva-examinator contact op voor het maken van een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek wordt uitleg verzorgd over de examinering indien de werkwijze nog niet bekend is. Indien de praktijk-examinator nog niet bekend is met de werkwijze van Variva, wordt deze persoon verzocht om een korte E-learning te volgen welke aangeboden wordt door Variva. Om de kwaliteit van beoordelen te waarborgen, kan een Variva-examinator op basis van een steekproef een praktijkexamen bijwonen en mede beoordelen (e.e.a. in overleg met de praktijk-examinator.)

De student maakt eerst bpv-opdrachten waardoor hij/zij leert. Na de eerste vier opdrachten volgt een SLB-opdracht (SLB= Studie Loopbaan Begeleiding). Hierin reflecteert de student inhoudelijk (BPV-opdrachten) maar ook op de stage en beroepshouding. Ook worden hierin het aantal stage-uren verantwoord. Als de eerste vier BPV-opdrachten tenminste met VOLDOENDE zijn beoordeeld EN de bijbehorende SLB-opdracht VOLDOENDE wordt beoordeeld, kan de student deelnemen aan een praktijkexamen. Zowel u, als de docent van de opleiding, geven dus aan of deelname aan het praktijkexamen mogelijk is. De praktijkexamens zijn verdeeld over het (school)jaar. Na de eerste cyclus van vier BPV-opdrachten volgt een volgende cyclus van BPV-opdrachten met aansluitend een SLB-opdracht.

In de studiemodule is het studieprogramma opgenomen evenals alle relevante documenten die hierop betrekking hebben.

Een student heeft dus contact met verschillende personen:

1) u, de praktijk-begeleider (we noemen dit ook wel bpv-begeleider)

2) de docent van Variva

Na de start van de opleiding neemt de docent van Variva telefonisch contact met u op voor eventuele vragen en uitleg.

3) BPV-examinator; dit is een persoon die de praktijkexamens (opdrachten) van de student beoordeelt. De uitvoering (gedrag) van de student wordt beoordeeld.

4) Variva-examinator, dit is de examinator die vanuit Variva de praktijkexamens van de student beoordeelt. De verslagen e.d. van het praktijkexamen worden beoordeeld.

Een duidelijke en heldere communicatie is belangrijk voor het succes van de student. Wij investeren hierin graag, samengevat betekent dit dat:

-de docent kort na de start telefonisch contact met u opneemt voor eventuele vragen en uitleg

-de Variva-examinator contact opneemt voor een kennismakingsgesprek en uitleg examinering

-wij na het laatst afgenomen examen contact met u opnemen om vast te stellen of door de student aan alle verplichtingen van de bpv (stage) is voldaan.

Natuurlijk kunt u tijdens kantooruren altijd contact met ons opnemen voor vragen: 085 9022 955

We beantwoorden deze graag! Mailen kan natuurlijk ook: info@variva.nl

Bekijk eventueel ook de korte informatiefilm.

In de bijlage treft u de algemene voorwaarden aan die betrekking hebben op de praktijkovereenkomst.

De algemene voorwaarden praktijkovereenkomst zijn gebaseerd op het service document van de MBO-raad.

Het beoordelen van bpv-opdrachten. Een instructie voor praktijkbegeleiders.

De studenten krijgen van de opleiding (ontwikkelingsgerichte) bpv-opdrachten waarmee zij kunnen groeien in hun ontwikkeling. De opleiding is zodanig vormgegeven dat na een aantal opdrachten er een (praktijk) examen plaatsvindt voor een onderdeel van het beroep. Er zijn meerdere examens.

Als de opdrachten voorafgaand aan een examen, met tenminste ‘voldoende’ zijn beoordeeld door zowel de praktijkbegeleider als de docent van Variva dan kan

het examen daadwerkelijk worden afgenomen. De student vraagt het examen aan.

Hoe de opdrachten te beoordelen?

We vragen van de praktijkbegeleider de uitvoering van de opdrachten te beoordelen. Dit wil zeggen:

-is de opdracht door de betreffende student daadwerkelijk uitgevoerd

-is dit naar tevredenheid gebeurd, d.w.z. in overeenstemming met de richtlijnen van de opdracht en de

(algemene) richtlijnen van het stageadres;

Onvoldoende: een opdracht is niet naar tevredenheid uitgevoerd door de student

Voldoende: een opdracht is naar tevredenheid uitgevoerd, de student heeft hierbij hulp gehad en/of er zijn nog tips ter verbetering.

Goed: zie voldoende, daarnaast heeft de student nagenoeg geen hulp hierbij gehad en zijn er geen tips ter verbetering.

Op het moment dat de student een examen volgt dient hij/zij dit volledig zelfstandig te kunnen doen. Er mag dan geen hulp worden aangeboden. Bij een

voldoende beoordeling wil dit zeggen dat de praktijkbegeleider er vertrouwen in heeft dat de student eenzelfde soort opdracht (of onderdeel van een examen) een volgende keer zelfstandig kan doen.

Toelichting richtlijnen:

1) De richtlijnen van de opdracht zijn opgenomen in de opdracht zelf. Voor een toelichting van de

competenties kan gebruik worden gemaakt van de map die aan de studenten is gegeven en waar

de leerlijnen van de opleiding in zijn opgenomen. Deze staat ook digitaal in de studiemodule.

2) De richtlijnen van de stage betreffen de algemene richtlijnen die altijd van toepassing zijn, deze

zouden ook bekend moeten zijn bij de student.

Tot slot, belangrijk!

Onze ervaring is dat veel praktijkbegeleiders ook het verslag beoordelen van de student. Dit is niet altijd noodzakelijk! De docent van Variva beoordeelt het verslag van de student op de aspecten kwantiteit, kwaliteit, structuur / lay-out en Nederlandse taal.

Als praktijkbegeleider is het noodzakelijk dat u de opdracht doorneemt om te kunnen beoordelen of de opdracht goed is uitgevoerd. Het is dus niet noodzakelijk dat u het verslag ook beoordeelt!

Een uitzondering kan zijn dat u als praktijkbegeleider vindt dat het verslag een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de beoordeling van de uitvoering. Denk bijvoorbeeld aan een observatieverslag, het is logisch dat u dit verslag wilt inzien om te kunnen beoordelen of de observatie goed is uitgevoerd. Ook kunnen er eisen worden gesteld aan het observatieverslag zoals gebruikelijk in de betreffende instelling.

We hebben getracht de opleiding zodanig vorm te geven dat de praktijkbegeleider zoveel als mogelijk zich kan richten op de daadwerkelijke begeleiding van de student. In de studiemodule vragen we de beoordeling van de uitvoering ‘onvoldoende’ – ‘voldoende’ – ‘goed’ te motiveren in een tekstveld in relatie tot de ontwikkeling van de student.

In de studiemodule plaatst de student zijn/haar gemaakte bpv-opdrachten. Op het moment dat u een opdracht dient te beoordelen ontvangt u hiervan een mailbericht van de studiemodule ter herinnering.

Als u een bpv-opdracht heeft beoordeeld ontvangt zowel de student als de docent hiervan automatisch een mailbericht.

Voor het gebruik van de studiemodule heeft u een mail ontvangen waarin deze informatie link is opgenomen en daarnaast ontvangt u een aparte mail met uw wachtwoord om in te loggen in de studiemodule.

Als u geen mailbericht heeft ontvangen laat dit dan weten via mail (info@variva.nl) of bel ons: 085 9022 955

De studiemodule kan altijd worden geraadpleegd via de de link:

https://studie.variva.nl/taskreview/login 

De studiemodule is zo ontworpen dat gebruik eenvoudig is. We hebben een korte film gemaakt met uitleg.